Образ Іншого, або звідки беруться Cвої та Чужі.
09/17/2007 | ziggy_freud
Образ Іншого, або звідки беруться Cвої та Чужі.
Віктор Пушкар,
кандидат психологічних наук.
Популярна репрезентація власних наукових поглядів на походження ксенофобії та ксенофілії. Продовження статті Космічне Мовноязичіє, де автор звернув увагу на деякі питання стосовно мови та ідентичності.
http://maidanua.org/static/mai/1179008331.html
Почнемо з визначень.
Мала група – це група, де всі учасники перебувають у відносно інтенсивній взаємодії. За різними підходами, граничний розмір малої групи становить від двох до кількох десятків осіб. Інший у взаємодії малої групи, до якої належу Я - це кожний, хто не є Мною. Але в нормі всі члени малої групи сприймаються як свої, і спілкування між ними відбувається на досить близькій дистанції.
Група, більшість членів якої взагалі не знайомі, або знайомі поверхнево і взаємодіють нерегулярно, існує за дещо відмінними закономірностями. Серед яких ми поки розглянемо лише одну – функціонування образу Іншого. У взаємодії великих груп важливу роль виконує представник “чужої” великої групи. Тут ми починаємо вирізняти характерні способи взаємодії “своїх” та “чужіх”. Частину з них людина здатна легко засвоїти і використовувати у спілкуванні, а частина викликатиме свідоме чи несвідоме відторгнення. Майже кожен з нас може згадати сцену спілкування “чужих”, де один учасник вважає співрозмовника надто церемонним, а той, відповідно, надто грубим і фамільярним. Якщо це виявляється навіть на базовому рівні, що ж говорити про складніші форми взаємодії?
Якщо кожен з нас за замовчуванням вважає партнера рівним до себе, і здогадується, що його дивні з нашої точки зору манери є вважаються нормальними у відмінному соціальному середовищі, проблема явно зменшується. Спроба нав’язливо повідомити про свою вищість в ситуації, що не передбачає явної форми підпорядкування, початково несе загрозу конфлікту. Вважати, що комунікативні ритуали всюди однакові, може лише людина, яка більшу частину життя провела у досить однорідному культурному середовищі. Наприклад, рідко виїздила за межі рідного села чи містечка.
Зграя товарісчєй біля колиски братніх народів
Значимий Інший - це особа, з якою ми себе порівнюєм, на чиє ставлення зважаємо в першу чергу. Бо орієнтуватись на “всіх” важко, для того спочатку варто визначити, хто такі “всі”. Аналогічно, для великої групи, якою є, нариклад, громадяни України, деякі нації або держави найчастіше слугують для порівнняння “нас” з “ними”. Ті, хто перебуває поряд, але відрізняється від “нас”, настільки ж важливі для розвитку колективної психіки, як родичі і друзі – для індивідуальної. Отже, питання про “спільну колиску братніх народів” навряд відноситься лише до компетенції гумористів. Особливо якщо збільшити кількість чих самих братніх народів десь до десяти-дванадцяти та розглянути значимі етноконтакти українців відносно об’єктивно.
За певних умов значимим для формування великої групи також є негативний Інший, який часто називають образом ворога. “Ми”, відносно схожі між собою, єднаємось проти “них”, які зовсім відмінні від “нас”. Коли радянські ідеологи намагались створити з досить різнорідних підданих держави “нову історичну спільноту – радянський народ”, важко переоцінити роль в цьому процесі образів німецько-фашистських загарбників, американських імперіалістів та інших ворогів прогресивної (читаємо між рядків - прорадянської) частини людства. Факти щодо участі СРСР у Другій світовій війні іноді набували гротескового емоційного забарвлення, зокрема коли йшлось про видатну роль в куванні перемоги особисто дорогого товарища Брєжнєва. У більшості радянських міст діти грались в “наших” і “нємцев”, незважаючи на особливі стосунки з братньою НДР.
Образ Росії в колективній психіці українців протягом довгого часу лишається одним з найпотужніших і найзначиміших Інших. Важливими образами Інших ми також можемо напевне назвати Польщу, Німеччину і США. Однак до цього ряду слід додати ще деякі країни, список яких підлягає уточненню. Натомість, роль Росії в формуванні української ідентичності, в тому числі ствердженні її “від зворотнього”, навряд потребує додаткових доказів. Тут можна навести багато прикладів ірраціонального та суперечливого ставлення як на побутовому, так і на державному рівні. Згадаємо хоча б ментальну еволюцію екс-президента Кучми, що прийшов до влади, позиціонуючи себе як проросійського діяча. Однак поступово від сумнозвісної заяви про “національну ідею, що не спрацювала” прийшов до поглядів, викладених у книзі з промовистою назвою “Україна – не Росія”.
Схожий комплекс явищ, з поправкою на особливості національної ментальності, спостерігається у росіян, для яких, в свою чергу, значимим Іншим є Україна. Наприклад, в інтерактивних опитуваннях мережевого ресурсу lovehate.ru (англ. - любов-ненависть) Україна та її жителі кілька років стабільно займають одне з перших місць як серед об’єктів любові відвідувачів ресурсу, так і серед об’єктів їх ненависті. Зауважимо, що список об’єктів та осіб формується самими відвідувачами. Попри дещо скептичне ставлення до інтерактивних опитувань у мережі Інтернет, в цьому випадку ми вважаємо дані ресурсу гідними довіри. Наша думка базується на контент-аналізі близько 70 повідомлень ресурсу, що відображають типові мотивації негативного або позитивного ставлення. Також робиться поправка на наявність повідомлень з інших ніж РФ країн.
Цікавий нюанс полягає в тому, що об’єктом амбівалентної любові-ненависті відвідувачів ресурсу значно більшою мірою є українці, ніж Україна як держава. Це свідчить про певну психологічну інерцію у ставленні до Іншого, про несприйняття громадянами РФ української державності, або, частіше, про спробу витіснення факту її наявності. Друге місце в цьому своєрідному рейтингу націй займають американці, із значним перевищенням ненависті над любов’ю; і лише третє – власне росіяни.
Попри поширені уявлення про загадки слов’янської, кельтської або тюркської душі, різниця в національних ментальностях має певні об’єктивні характеристики. Мабуть, найближче до них підібрався голандський психолог Гірт Хофстед з його концепцією п’яти вимірів культури. За кожним з цих вимірів Україна статистично достовірно різниться від своїх сусідів. Але, на думку інших дослідників, яку я поділяю, суттєва частина культури великої групи передається без допомоги слів і досить приблизно виявляється анкетуванням носіїв.
Отже, розгляд значимого Іншого як винятково позитивного чи негативного образу є дуже примітивним. Наші закляті друзі періодично за сумісництвом виконують роль нашіх улюблених ворогів. Колективна психіка людини працює у надто парадоксальний спосіб, щоб на кожне питання знаходилось відповідне “так” або “ні”. Для цього конструкту характерна амбівалентність, коли за Іншим визнаються (або приписуються йому) взаємосуперечливі риси, що можуть актуалізовуватись в різній формі. Від винятково приваблих юнгіанських Анімуса або Аніми (спрощено – ідеальних коханців) до глибоко відразливої Поганої Матері, що знищує власних дітей.
Віктор Пушкар,
кандидат психологічних наук.
Популярна репрезентація власних наукових поглядів на походження ксенофобії та ксенофілії. Продовження статті Космічне Мовноязичіє, де автор звернув увагу на деякі питання стосовно мови та ідентичності.
http://maidanua.org/static/mai/1179008331.html
Почнемо з визначень.
Мала група – це група, де всі учасники перебувають у відносно інтенсивній взаємодії. За різними підходами, граничний розмір малої групи становить від двох до кількох десятків осіб. Інший у взаємодії малої групи, до якої належу Я - це кожний, хто не є Мною. Але в нормі всі члени малої групи сприймаються як свої, і спілкування між ними відбувається на досить близькій дистанції.
Група, більшість членів якої взагалі не знайомі, або знайомі поверхнево і взаємодіють нерегулярно, існує за дещо відмінними закономірностями. Серед яких ми поки розглянемо лише одну – функціонування образу Іншого. У взаємодії великих груп важливу роль виконує представник “чужої” великої групи. Тут ми починаємо вирізняти характерні способи взаємодії “своїх” та “чужіх”. Частину з них людина здатна легко засвоїти і використовувати у спілкуванні, а частина викликатиме свідоме чи несвідоме відторгнення. Майже кожен з нас може згадати сцену спілкування “чужих”, де один учасник вважає співрозмовника надто церемонним, а той, відповідно, надто грубим і фамільярним. Якщо це виявляється навіть на базовому рівні, що ж говорити про складніші форми взаємодії?
Якщо кожен з нас за замовчуванням вважає партнера рівним до себе, і здогадується, що його дивні з нашої точки зору манери є вважаються нормальними у відмінному соціальному середовищі, проблема явно зменшується. Спроба нав’язливо повідомити про свою вищість в ситуації, що не передбачає явної форми підпорядкування, початково несе загрозу конфлікту. Вважати, що комунікативні ритуали всюди однакові, може лише людина, яка більшу частину життя провела у досить однорідному культурному середовищі. Наприклад, рідко виїздила за межі рідного села чи містечка.
Зграя товарісчєй біля колиски братніх народів
Значимий Інший - це особа, з якою ми себе порівнюєм, на чиє ставлення зважаємо в першу чергу. Бо орієнтуватись на “всіх” важко, для того спочатку варто визначити, хто такі “всі”. Аналогічно, для великої групи, якою є, нариклад, громадяни України, деякі нації або держави найчастіше слугують для порівнняння “нас” з “ними”. Ті, хто перебуває поряд, але відрізняється від “нас”, настільки ж важливі для розвитку колективної психіки, як родичі і друзі – для індивідуальної. Отже, питання про “спільну колиску братніх народів” навряд відноситься лише до компетенції гумористів. Особливо якщо збільшити кількість чих самих братніх народів десь до десяти-дванадцяти та розглянути значимі етноконтакти українців відносно об’єктивно.
За певних умов значимим для формування великої групи також є негативний Інший, який часто називають образом ворога. “Ми”, відносно схожі між собою, єднаємось проти “них”, які зовсім відмінні від “нас”. Коли радянські ідеологи намагались створити з досить різнорідних підданих держави “нову історичну спільноту – радянський народ”, важко переоцінити роль в цьому процесі образів німецько-фашистських загарбників, американських імперіалістів та інших ворогів прогресивної (читаємо між рядків - прорадянської) частини людства. Факти щодо участі СРСР у Другій світовій війні іноді набували гротескового емоційного забарвлення, зокрема коли йшлось про видатну роль в куванні перемоги особисто дорогого товарища Брєжнєва. У більшості радянських міст діти грались в “наших” і “нємцев”, незважаючи на особливі стосунки з братньою НДР.
Образ Росії в колективній психіці українців протягом довгого часу лишається одним з найпотужніших і найзначиміших Інших. Важливими образами Інших ми також можемо напевне назвати Польщу, Німеччину і США. Однак до цього ряду слід додати ще деякі країни, список яких підлягає уточненню. Натомість, роль Росії в формуванні української ідентичності, в тому числі ствердженні її “від зворотнього”, навряд потребує додаткових доказів. Тут можна навести багато прикладів ірраціонального та суперечливого ставлення як на побутовому, так і на державному рівні. Згадаємо хоча б ментальну еволюцію екс-президента Кучми, що прийшов до влади, позиціонуючи себе як проросійського діяча. Однак поступово від сумнозвісної заяви про “національну ідею, що не спрацювала” прийшов до поглядів, викладених у книзі з промовистою назвою “Україна – не Росія”.
Схожий комплекс явищ, з поправкою на особливості національної ментальності, спостерігається у росіян, для яких, в свою чергу, значимим Іншим є Україна. Наприклад, в інтерактивних опитуваннях мережевого ресурсу lovehate.ru (англ. - любов-ненависть) Україна та її жителі кілька років стабільно займають одне з перших місць як серед об’єктів любові відвідувачів ресурсу, так і серед об’єктів їх ненависті. Зауважимо, що список об’єктів та осіб формується самими відвідувачами. Попри дещо скептичне ставлення до інтерактивних опитувань у мережі Інтернет, в цьому випадку ми вважаємо дані ресурсу гідними довіри. Наша думка базується на контент-аналізі близько 70 повідомлень ресурсу, що відображають типові мотивації негативного або позитивного ставлення. Також робиться поправка на наявність повідомлень з інших ніж РФ країн.
Цікавий нюанс полягає в тому, що об’єктом амбівалентної любові-ненависті відвідувачів ресурсу значно більшою мірою є українці, ніж Україна як держава. Це свідчить про певну психологічну інерцію у ставленні до Іншого, про несприйняття громадянами РФ української державності, або, частіше, про спробу витіснення факту її наявності. Друге місце в цьому своєрідному рейтингу націй займають американці, із значним перевищенням ненависті над любов’ю; і лише третє – власне росіяни.
Попри поширені уявлення про загадки слов’янської, кельтської або тюркської душі, різниця в національних ментальностях має певні об’єктивні характеристики. Мабуть, найближче до них підібрався голандський психолог Гірт Хофстед з його концепцією п’яти вимірів культури. За кожним з цих вимірів Україна статистично достовірно різниться від своїх сусідів. Але, на думку інших дослідників, яку я поділяю, суттєва частина культури великої групи передається без допомоги слів і досить приблизно виявляється анкетуванням носіїв.
Отже, розгляд значимого Іншого як винятково позитивного чи негативного образу є дуже примітивним. Наші закляті друзі періодично за сумісництвом виконують роль нашіх улюблених ворогів. Колективна психіка людини працює у надто парадоксальний спосіб, щоб на кожне питання знаходилось відповідне “так” або “ні”. Для цього конструкту характерна амбівалентність, коли за Іншим визнаються (або приписуються йому) взаємосуперечливі риси, що можуть актуалізовуватись в різній формі. Від винятково приваблих юнгіанських Анімуса або Аніми (спрощено – ідеальних коханців) до глибоко відразливої Поганої Матері, що знищує власних дітей.
Відповіді
2007.09.17 | привид Романа ShaRP'а
Коварный вопрос из зала: внутренние группы Украины?
Запад, Восток, Центр-Север и Центр_юг-Юг. Что можно сказать об этих людях, у которых есть свои манеры, свои-свои и свои-чужие.2007.09.17 | ziggy_freud
досить прямолінійна відповідь
більшість людей, від яких я чув про локальний патріотизм, або любов до малої батьківщини, говорили про своє місто або село, іноді - про район. Всі інші виявлялись функціонерами ПР Джерело: індивідуальні співбесіди, фокус-групи, анкетування.Поділ України на два або навіть п*ять макрорегіонів - своєрідна віртуальна реальність, в якій живуть партійці і деякі соціологи. Багато хто з соціологів пропонує інші поділи, і теж наводить обгрунтування з своєї бази даних.
привид Романа ShaRP'а пише:
> Запад, Восток, Центр-Север и Центр_юг-Юг. Что можно сказать об этих людях, у которых есть свои манеры, свои-свои и свои-чужие.
Це працює з обмеженнями. Різниця між ними менша, ніж між Україною та сусідніми державами.
2007.09.17 | привид Романа ShaRP'а
Про разницу меньшую, чем с соседними, я не спорю
И объяснений у меня для этого есть В третей части по Андерсону выложу, когда напишу.Однако, по-моему в настоящее время региональные различия довольно сильны. Дело не в патриотизме, а именно в "свой-чужой".
Во Львове проходит парад-смотр школьников в честь бандеровцев. В Киеве я себе такого не представляю. В Крыму или на Донбассе предложившего такое провести могли бы и линчевать.
За пределами Галичины обращение "пан" малопопулярно {как и сама концепция единоличного панства}, а в самой Галичине к тебе вряд ли обратятся "брат" или "братуха".
Во Львове я вряд ли услышал бы фразу "У себя там будете на украинском разговаривать", с которой в 1997-м году обратился к нам, совершенно его не трогавшим, один гуманоид из Запорожья.
Не слышал, чтобы кто-то говорил "цЭго" вместо "цЬОго" восточнее Хмельницкой области, одновременно подозреваю что и слова "стулка" или "сплужить" малоизвестны за пределами Луганской.
Идея запретить по выходным базары и отправить всех по церквям не кажется дикой депутатам Львова или Червонию в Ровном, но скорее удивляет живущих восточнее того же Хмельницкого.
В Кузнецовске веруют, что на Востоке сплошь и рядом живут кляти москали, хотя суржик в Ровенской области мало чем отличается от суржика в Луганской.
Жители города Луганска, как правило, не ощущают себя своими во Львове или Франковске, как и наоборот.
Голубые грузят меня про "захваченный бендерами Киев", хотя я твердо знаю, что в Киеве намного проще встретить негра, чем "бендеру".
То есть чтобы граждане этой страны чувствовали себя не люпус эст, а как-то более дружественно друг к другу - надо проделать определенную работу. И в настоящее время я не вижу силы, которая эту работу хотела бы проделать.
2007.09.17 | привид Романа ShaRP'а
И про патриархаты не забудьте.
На Востоке плохо воспринимают КП, и, думаю, идея "поместной православной" тоже не вызовет у них восторга. Скорее они пошлют президиота к поместным чертям, тем более, что 2009-й уже не за горами, не-за-го-ра-ми.2007.09.18 | ziggy_freud
патріархати і матріархати
привид Романа ShaRP'а пише:> На Востоке плохо воспринимают КП, и, думаю, идея "поместной православной" тоже не вызовет у них восторга.
1. Більшість громадян, які називають себе православними, ходять в церкву раз на рік, найчастіше на хрестини або весілля. Доведено соціологами ще пару років тому.
2. Частина віруючих розчарувалась в усіх традиційних конфесіях. Звідки ж набирає кадри церква Аделаджі-Черновецького? На Сході, наскільки я знаю, кількість "альтернативних християн" просто зашкалює. Навіть в Києві. Згадайте, як часто до Вас в хату ломились свідки Ієгови. Я їх посилаю мінімум раз на місяць.
І що думає Ющ чи Янук про КП та МП, їх хвилює менше, ніж справи власних конфесій.
2007.09.17 | ziggy_freud
маленькі уточнення
привид Романа ShaRP'а пише:> Во Львове проходит парад-смотр школьников в честь бандеровцев. В Киеве я себе такого не представляю. В Крыму или на Донбассе предложившего такое провести могли бы и линчевать.
так само важко уявити киянина, який віддав дитину в піонери. Скоріше до якихось ідейно нейтральних скаутів.
Але, наприклад, у Львові є такий фольклорний район як Сихів, жителі якого вважаються... не зовсім львів*янами. В Києві теж можна вирізнити місцевості з дуже різним публікумом, межі яких часто суперечать формальному адмін. поділу. Чим, власне, цей адмін. поділ. поганий в першу чергу.
> Во Львове я вряд ли услышал бы фразу "У себя там будете на украинском разговаривать", с которой в 1997-м году обратился к нам, совершенно его не трогавшим, один гуманоид из Запорожья.
Ги. А я у Львові колись чув настійливе прохання: "Хто говорить російською, відійдіть від нас на два метри". Але мав того хлопа у носі, про що йому і повідомив
> Голубые грузят меня про "захваченный бендерами Киев", хотя я твердо знаю, что в Киеве намного проще встретить негра, чем "бендеру".
Громче всех кричит "Держи захватчега" сам захватчег. Я часто чув про те саме від дніпропетровських в часи раннього Кучми. Історія повторюється
> То есть чтобы граждане этой страны чувствовали себя не люпус эст, а как-то более дружественно друг к другу - надо проделать определенную работу. И в настоящее время я не вижу силы, которая эту работу хотела бы проделать.
Ото-ж. Тоді, щоб відрізнятись від інших політегів, їм доведеться мати справу з реальними проблемами замість власноруч створених віртуальних. Хоча люпусами себе можуть почувати і мешканці одного будинку. Наприклад, через місця під парковку.
2007.09.17 | привид Романа ShaRP'а
Насчет пионеров это как раз просто
Думаю, что gavrilaf или Бораччо лучше отдадут своих детей в пионеры, чем на уроки христианской этики.Да и я, пожалуй, тоже
2007.09.17 | ziggy_freud
раджу пану якось відвідати піонерський парад
перед тим як приймати остаточне рішення.А також послухати чудових пісень, яким там навчать дитину.
http://pakhmutova.ru/songs/youth.shtml - там є емпешко. Суцільна піонерська радість. Невже пан хоче для своїх дітей _цього_?
щодо доцільності християнської етики в школі у мене теж є серйозні сумніви. Але це вже тема для іншої розмови.