МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Пробудження кримського ісламу.

04/12/2008 | Володимир Притула
У Криму, де мешкає найбільша в Україні мусульманська громада, триває процес бурхливого відродження наймолодшої світової релігії – ісламу. Традиційний «кримський» іслам – досить таки м’яка, толерантна до інших конфесій, з європейськими світськими рисами релігійна система. Вона грунтується на історичному досвіді і національних традиціях кримськотатарського народу – корінних мешканців Криму, які у процесі формування етносу увібрали у себе риси багатьох народів, культур і релігій півострова. Втім, в останні роки перед кримськими мусульманами постала ціла низка викликів, у тому числі – вплив радикальних і фундаменталістських течій з-поза меж України і неоднозначна, а часом провокаційна роль української, насамперед регіональної кримської, влади.


«О Аллах! Колись мій народ жив у спокої на цій землі. Що ж стало сьогодні? Що тільки не випало на його долю? Ми втратили усе – релігію, звичаї, єдність і мову. О мій народ! Останні роки пройшли у темряві, безбожжі і нещасті... О Аллах... Як ми впали у такий стан? Коли почався цей темний період в житті нашого народу, і коли він закінчиться? Що ж нам робити, о Аллах?!», – ця довга цитата – з фільму «Уянув/Пробудження», який зняла досі невідома Кіностудія Кримського вілаяту. У цих словах вся драматичність ситуації, в якій опинилися кримські мусульмани, громада яких нараховує понад 300 тисяч осіб. І більшість з них, майже 270 тисяч, етнічні кримські татари, які уже майже 20 років перебувають у важкому процесі репатріації – поверненні на батьківщину після майже 60-річного сталінського вислання.

Відомо, що з часу приєднання Криму до Російської імперії, а потім встановлення на півосторові Радянської влади, мова, культура, традиції та релігія корінного народу зазнавали постійних утисків і переслідувань з боку чинної на той час влади. Однак, саме депортація 1944 року найболючіше вдарила як по долях окремих людей, так і по цілісній структурі кримськотатарського етносу. Кримські татари в результаті цього злочинного акту комуністів втратили свою автономну республіку, державний статус мови, газети, школи, історичні пам’ятки. Сотні мечетей були зруйновані, тисячі священних книг спалені, а священнослужителі та їхні родини – убиті чи ув’язнені.

«Червоне світло» – традиційному ісламу, «зелене» – релігійним радикалам?

Разом з поверненням кримських татар на батьківщину розпочалося відродження і їхньої батьківської релігії – ісламу. Однак віруючі зіштовхнулися із цілою низкою проблем – байдужістю центральної влади, татаро- та ісламофобією місцевої влади, нерозумінням, а інколи і відвертою агресивністю повоєнних переселенців, а також домінуванням Української православної церкви Московської патріархії.

Якщо Кримська єпархія УПЦ МП без зволікань отримувала споруди колишніх храмів не тільки Російської церкви, але й Грецької, Вірменської і навіть давньої Константинопольської, то мусульмани повертали свої колишні культові споруди лише після тривалої боротьби, і то не завжди. Якщо лише за останні два роки Сімферопольська міська рада виділила православним МП чотири земельні ділянки для спорудження храмів, то мусульманам – жодної (втім, як і іншим конфесіям).

Більше того, уже понад 10 років Духовне управління мусульман (Муфтіят) Криму домагається виділення землі для спорудження у Сімферополі Соборної мечеті, бо існуючі кілька мечетей не вміщають великої кількості вірян, і на Курбан- та Ораза-байрам Муфтіят вимушений арендувати для святкових намазів великі спортивні зали. Влітку 2004 року міськрада запропонувала як компромісний варіант ділянку на околиці Сімферополя, на Ялтинській трасі. Однак, коли мусульмани пристали на пропозицію і витратили більш як три роки часу для збору усіх документів та узгодження їх в різних інстанціях, а також понад 70 тисяч доларів США на розробку проекту Соборної мечеті, наприкінці 2007 року міськрада скасувала своє попереднє рішення і заборонила мусульманам будувати на цій ділянці. І хоча депутати оголосили її лісо-парковою зоною, містом ширяться чутки про плани майбутньої побудови на цьому місці замість мечеті великого супермаркету.

Якщо центральні, кримські і місцеві владні структури допомагають УПЦ Московської патріархії у відбудові православних храмів (приклади цьому – Володимирський собор у Херсонесі, Олександро-Невський собор у Сімферополі і десятки храмів у містах і селах півострова), то мусульмани жодної копійки чи іншої допомоги від посадовців, органів влади держави, автономії чи місцевих органів самоврядування досі не отримували. Важкий тягар відродження мечетей і медресе ліг на плечі репатріантів, які самі у великій мірі страждають від безробіття, безквартир´я, безземелля та інших соціальних негараздів. А ще – на місцевих спонсорів і закордонних благодійників. Якщо кримськотатарський бізнес досить таки слабенький, то закордонні, переважно, арабські фонди пропонували серйозні кошти.

Саме з грошима із Йорданії, Єгипту, Кувейту, а найбільше – із Саудівської Аравії у 90 роки минулого століття до Криму прийшло нове явище – «нетрадиційний» іслам. Спонсори були невигадливі – вони пропонували мусульманським громадам кошти на будівництво мечеті за умови, що самі рекомендуватимуть її імама, і що громада не підпорядковуватиметься Духовному управлінню мусульман Криму. Водночас кримська влада, сподіваючись підірвати вплив Меджлісу кримськотатарського народу на ДУМК, усіляко спрощувала процес реєстрації автономних мусульманських громад, кількість яких стрімко зростала. У 2001 році тодішній голова Верховної Ради Криму комуніст Леонід Грач офіційно приймав представників благодійних фондів із Саудівської Аравії, відомих підтримкою ваххабістських течій у світовому ісламі.

Тема «проникнення до Криму ісламських екстремістів» стала провідною у кримських мас-медіа і провину за це вони, як і влада автономії, покладали на Меджліс. Свого піку ця кампанія досягла у 2004 році, коли Меджліс офіційно підтримав Віктора Ющенка на президентських виборах. Саме тоді активізували свою публічну діальність досі напівлегальні організації «Ісламської партії Криму», партії «Хізб ут-Тахрір» і місцевих ваххабітів. Тоді ж вони отримали широкий доступ до підконтрольних владі засобів масової інформації. Останні ж, щоб дискредитувати опозиційного кандидата на посаду Президента, вимальовували ланцюжок: Віктор Ющенко – Меджліс – радикальні ісламські рухи.

Тоді майстрам політтехнологій вдалося консолідувати кримський електорат, заляканий «ісламською загрозою». Понад 82% кримських виборців проголосували за «проросійського і православного» Віктора Януковича, залишивши «ісламісту та екстремісту» Віктору Ющенку лише 14% голосів, переважно, кримських татар. Виборчі пристрасті пройшли, але залишили кримському суспільству зростання й так високого рівня ісламофобії та вкорінення нетрадиційних для Криму ісламських течій, особливо, серед розчарованої та озлобленої зневагою цього ж суспільства кримськотатарської молоді.

Кримський іслам – традиційно ліберальний

Слід сказати, що з приходом до Криму у 13 столітті ісламу тут сповідували його помірковану сунітську течію – ханафітського масхебу (напрямку), який вирізняється поміркованістю, терпимістю і навіть певним ліберальнізмом. Зокрема, в Криму жінки ніколи не носили чадри і в одязі не приховували своєї фігури. На релігійні обряди на півострові мали вплив як язичництво, так і християнство. Останнє тут розвивалося, як на пізнє середньовіччя, досить вільно: в Кримському ханстві ніколи не було гонінь на іновірців, а хани навіть матеріально підтримували православні монастирі (що існували з часів появи тут перших християн), вірменські церкви і католицькі храми, а також караїмські кенаси. Нині ханафізм (течію, що навіть отримала у місцевій пресі назву «Євроісламу») сповідує Духовне управління мусульман Криму, яке очолює муфтій Хаджа Еміралі Аблаєв.

Зараз, за офіційними даними, ДУМКу підпорядковується майже 340 релігійних громад. Ще майже 50 зареєстрованих мусульманських громад – автономні, з них ваххабіти (точніше – салафіти) контролюють близько 25-30, хізби – приблизно 10 і хабашити (з орієнтацією на Духовне управління мусульман України шейха Ахмета Таміма) – 11 громад. Саме ці пів сотні автономних громад часто стають об’єктом критики з боку Меджлісу і Муфтіяту Криму, а також причиною для занепокоєння місцевої преси. І хоча поки що співвідношення на користь ДУМК, експерти не схильні применшувати вплив «автономістів».

«Хізб ут-Тахрір»: чи стане Крим «Кримським вілаятом»?

За даними сімферопольської газети «Собитія», чисельність членів «Хізб ут-Тахрір» та її прихильників складає 7-10 тисяч осіб. Нещодавня конференція «Хіджра Посланця Аллаха – шлях до величі», яку організувала автономна громада «Давет», зібрала майже тисячу учасників – переважно молодих, по-європейськи одягнених і добре поголених мусульман. І хоча на цій конференції не прозвучала жодного разу назва партії «Хізб ут-Тахрір», і правоохоронцям, і Комітету у справах релігій кримського уряду відомо, що за громадою «Давет» стоїть саме цей світовий рух, заборонений у Росії й багатьох країнах Центральної Азії і цілій низці арабських та інших країн світу, але цілком легальний багато де на Заході.

«Хізб ут-Тахрір» – повна назва «Хізб ут-Тахрір аль-Ісламі» (в перекладі з арабської – Ісламська партія звільнення), сунітська релігійно-політична організація, створена 1953 року в Єрусалимі. Її мета – сприяти поверненню мусульман до ісламського способу життя і поширення ісламу. Декларується, що реалізація цієї мети можлива лише через відновлення єдиної світової теократичної держави – халіфату. Водночас організація стверджує, що збирається досягти своєї мети лише мирними засобами.

Абдуселям Селяметов, єдиний в автономії легалізований активіст «Хізб ут-Тахрір», у розмові зі мною заявив, що кримські хізби «жодного стосунку ні до екстремізму, ні до тероризму не мають». Селяметов стверджує, що в Криму «Хізб ут-Тахрір» лише пропагує ідеї відродження ісламу серед мусульман і зовсім не збирається включати Україну до складу халіфату. Хоча, поширюваний хізбами згаданий фільм «Уянув/Пробудження» прозоро натякає про місце «Кримського вілаяту» у майбутній світовій державі.

Втім, після президентських виборів українські спецслужби активно зацікавилися «Хізб ут-Тахріром», що і примусило активістів організації згорнути діяльність під її вивіскою і переорієнтуватися на релігійні громади. Але битву з ДУМК за легалізовані громади кілька років тому хізби програли. Тоді це завершилося вигнанням з низки мечетей імамів, пов’язаних із «Хізб ут-Тахрір» (в тому числі – з головної мечеті Сімферополя Кебір-джамі). Однак це не стало перешкодою для створення нових автономних громад. Хізби переважно закріпилися на Південному узбережжі Криму і в Судаку. Їхній вплив, за оцінками експертів, стрімко зростає, попри намагання спецслужб перекрити канали закордонного фінансування. Наскільки вдалі такі спроби, свідчить приклад громади «Алушта», яка збудувала велику мечеть і видає газету «Відродження» накладом 17 тисяч примірників, що значно перевищує наклад видання ДУМК.

Ваххабіти/салафіти: без іноземної підтримки важко

Популярність бородатих салафітів серед кримських татар менша, але вони мають свої громади у Бахчисарайському районі, Перевальненській долині і в степовому Криму. Їхнє поширення розпочалося на початку 1990-х, коли кілька студентів-медиків з арабських країн почали ділитися привезеною літературою з місцевими єдиновірцями. З часом з літературою із Саудівської Аравії почали надходити і кошти. Коли Служба безпеки України на прохання ДУМК зацікавилася цими процесами, студенти вже вивчилися, дехто, одружившись з українками, отримав українське громадянство, а ще збудували кілька сільських мечетей і налагодили широку мережу гуртків з вивчення Корану та просування фундаменталістських вчень.

Втім, після 2001 року спецслужби переважно перекрили канали фінансування салафітів, депортували кількох колишніх студентів, звинувативши їх у незаконній релігійній місіонерській діяльності і, взагалі, суттєво обмежили приїзд місіонерів з арабських країн. Цей процес часто супроводжувався людськими драмами, коли розлучалися сім’ї – неблагонадійні араби під примусом виїзджали, залишаючи свої українські родини. Тепер, як написала газета «Собитія», «салафіти... у вільний від релігії час займаються виготовленням і реалізацією самси» (кримськотатарсько-узбецькі пиріжки), через що в середовищі місцевих кримських татар навіть побутує примовка: «З’їв самсу – підтримав салафітів».

Представники цієї ісламської течії, попри стереотипи, не виступають з радикальними заявами і, тим більше, не помічені в екстремістських заявах чи діях стосовно іновірців. Водночас саме члени салафітських громад в останні роки очолюють акції протесту на підтримку вимог з виділення землі раніше депортованим громадянам. Вони присутні, практично, на кожній галявині протесту, де безземельні репатріанти у відчаї самовільно займають земельні ділянки. «Обличчя» салафітів – Даніял Аметов навіть отримав у кримській пресі звання «короля самозахоплень».

Слід сказати, що вахабіти/салафіти зараз відкрито не конфліктують з ДУМКом, а чимало прихильників цієї течії ходять на намази до мечетей у підпорядкуванні Духовного управління. Але експерти прогнозують, що восени конфлікт може вийти на поверхню, бо наприкінці нинішнього року відбудеться Всекримський курултай мусульман, на якому переобиратимуть муфтія – главу ДУМК.

Хабашити: ліванський слід

Поки кримський Муфтіят боровся із «Хізб ут-Тахріром» і ваххабітами, торік у Криму з’явилися хабашити – прихильники ще однієї забороненої в низці країн ісламської течії. Формально автономні мусульманські громади кримських хабашитів не підпорядковуються Духовному управління мусульман України, яке у Києві очолює шейх Тамім, але і Духовне Управління мусульман Криму, і урядовий Комітет у справах релігії підтверджують цей зв’язок. Відомо, що хабашитська течія зародилася в Лівані, звідки родом і сам шейх Тамім. Останній в інтерв’ю кримській пресі спростував свою причетність до створення нових мусульманських громад хабашитів у Криму, заявивши, що не ділить мусульман на «чужих» і «своїх», але визнав, що належить до цієї школи.

Хоча хабашизм – течія нефундаменталістської і нерадикальної традиції, все ж його прихід загрожує самобутньому ісламу кримських татар, вважають релігієзнавці. За словами експерта Ленура Юнусова, для кримського ісламу, який не має древніх (лише кілька століть) традицій, будь-який вплив ззовні – це загроза знищення релігійної ідентичності кримських татар.

Єретики чи екстремісти?

Голова Меджлісу кримськотатарського народу Мустафа Джемілєв на останньому Курултаї навіть заявив, що «різні релігійні сектанти» можуть становити «серйозну небезпеку» для єдності кримськотатарського народу. Саме тому він закликав співвітчизників: «не допускати, щоб у наших мечетях якісь позиції займали представники цих сектантів». І якщо десь Муфтіят не зможе впливати на ситуацію, то такі мечеті «мають негайно переходити під контроль регіональних меджлісів», переконаний Мустафа Джемілєв.

Нинішній муфтій Криму Хаджа Еміралі Аблаєв не вважає кримських прихильників «Хізб ут-Тахрір», вахабітів/салафітів чи хабашитів екстремістами. Каже, що не має про це жодної інформації. Їхню діяльність він більш характеризує як розкольницьку чи єретичну. І справді, поки що конфлікти в кримській мусульманській громаді більше зводяться до боротьби за прихожан і теологічних суперечок.

Єдиний випадок, що підпадає під визначення «релігійний екстремізм», у Криму стався кілька років тому, одразу після того, як США розпочали військову операцію в Іраку. Тоді на єдиному антиамериканському мітингу, який організувала нині неіснуюча «Ісламська партія Криму», поширювали листівки, у яких містився заклик «убивати американців там, де кожен мусульманин їх помітить». Втім, тоді цей мітинг зібрав лише кілька сотень осіб.

Представники спецслужб кажуть, що відслідковують усі негативні тенденції, пов’язані з релігійним екстремізмом і з незаконним закордонним впливом на релігійну ситуацію на півострові з метою недопущення екстремістських і терористичних проявів. Проте і в СБУ, і в Меджлісі відзначають, що насправді зараз у Криму створене досить поживне середовище для того, щоб у мусульманській громаді стимулювалися процеси, які можуть призвести до непередбачуваних наслідків. Поглиблює проблему те, що центральна влада віддала релігійні, етнокультурні та етнополітичні питання у відання кримської влади, яка сама вражена сепаратизмом стосовно офіційного Києва і різними фобіями до частини свого ж населення. І лише розв’язання гострих соціально-економічних, політико-правових і гуманітарних проблем репатріантів, стимулювання інтеграційних процесів, зокрема, ширше залучення представників мусульманської громади до роботи у владних і силових структурах, може відвернути можливі конфлікти і потрясіння. Але виглядає, що Сімферополь цього не бажає, а Києву – не до того.

Відповіді

  • 2008.04.16 | Абу

    невелика помилка

    > Їхній вплив, за оцінками експертів, стрімко зростає, попри намагання спецслужб перекрити канали закордонного фінансування. Наскільки вдалі такі спроби, свідчить приклад громади «Алушта», яка збудувала велику мечеть і видає газету «Відродження» накладом 17 тисяч примірників, що значно перевищує наклад видання ДУМК

    релігійна громада, яка контролює зараз мечеть в Алушті, не має відношення до побудови мечеті в цьому місті
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.04.16 | Abdullah

      Re: невелика помилка

      bismillah ir-rahman ir-rahim
      НЕБОЛЬШАЯ ОШИБКА???!!! Да там клейма негде ставить!!! Не ожидал от Притулы такой некачественной работы. Я сначала прочитал на сайте "Свободы". Автор смешал всё в кучу. Полное не понимание и не знание даже основ Ислама. Не удивительно, что Ленур Юнусов - в экспертах ходит. Проконсультировался, что ли у религиеведов или богословов. Не хочется разбирать по косточкам этот материал, там столько ляпов, что это будет долго и нудно. Но и это ещё полбеды. Хуже, когда журналист, или по не знанию, или сознательно, оскорбляет искренние чувства верующих.
      Владимир, Вы допустили такие выражения, которые, например, меня, как верующего мусульманина, не просто коробят, а оскорбляют до глубины души. Я думал, хоть Вы понимаете мусульман... жаль, очень жаль.
      Не могу согласиться с Абу.
      Абу пише:
      > релігійна громада, яка контролює зараз мечеть в Алушті, не має відношення до побудови мечеті в цьому місті

      Мусульманская община г. Алушта входит в состав Муфтията Крыма и к восстановлению мечети "Юкъары Джами" имеет самое непосредственное отношение.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.04.16 | Tatarchuk

        Re: невелика помилка

        Abdullah пише:
        > bismillah ir-rahman ir-rahim
        > НЕБОЛЬШАЯ ОШИБКА???!!! Да там клейма негде ставить!!! Не ожидал от Притулы такой некачественной работы. Я сначала прочитал на сайте "Свободы". Автор смешал всё в кучу. Полное не понимание и не знание даже основ Ислама. Не удивительно, что Ленур Юнусов - в экспертах ходит. Проконсультировался, что ли у религиеведов или богословов. Не хочется разбирать по косточкам этот материал, там столько ляпов, что это будет долго и нудно. Но и это ещё полбеды. Хуже, когда журналист, или по не знанию, или сознательно, оскорбляет искренние чувства верующих.

        Непогано було б якби ви все ж таки перерахували недоліки. Інакше виходить речекряк в кращіх традиціях всяких нехороших форумів :)

        > Владимир, Вы допустили такие выражения, которые, например, меня, как верующего мусульманина, не просто коробят, а оскорбляют до глубины души. Я думал, хоть Вы понимаете мусульман... жаль, очень жаль.

        Це теж лірика.

        > Не могу согласиться с Абу.
        > Абу пише:
        > > релігійна громада, яка контролює зараз мечеть в Алушті, не має відношення до побудови мечеті в цьому місті
        >
        > Мусульманская община г. Алушта входит в состав Муфтията Крыма и к восстановлению мечети "Юкъары Джами" имеет самое непосредственное отношение.

        А та що зараз КОНТРОЛЮЄ цю мечеть, хіба лояльна до муфтіяту? Чув що там якраз сидять хізби. Нє?
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2008.04.16 | Abdullah

          Re: невелика помилка

          бисмилла ир-рахман ир-рахим

          Tatarchuk пише:
          > Непогано було б якби ви все ж таки перерахували недоліки. Інакше виходить речекряк в кращіх традиціях всяких нехороших форумів :)
          > сейчас просто работі много, не когда. Может біть соберусь попозже. Вообще-то я хотел Владимиру высказать лично, где-нибудь на улице (если случайно встречу), иногда пробегаем мимо друг друга.
          > > Владимир, Вы допустили такие выражения, которые, например, меня, как верующего мусульманина, не просто коробят, а оскорбляют до глубины души. Я думал, хоть Вы понимаете мусульман... жаль, очень жаль.
          >
          > Це теж лірика.
          > А это не лирика, а серьёзные обвинения. Впрочем вы безбожник, вам всё равно. я как-нибудь постараюсь Владимиру объяснить, поскольку его уважаю. Думаю, что он, как говорится, не со зла.

          > А та що зараз КОНТРОЛЮЄ цю мечеть, хіба лояльна до муфтіяту? Чув що там якраз сидять хізби. Нє?
          Во-первых, контролируют бандиты свои точки.
          Во-вторых, в Алуште одна мусульманская община. Члены Хизб-ут-Тахрир, в том числе, как обыкновенные мусульмане входят в состав общины. Умер Чабанов, начальник отдела по межнациональным отношениям и прежний председатель регионального меджлиса, усилиями которого, во многом, была восстановлена мечеть,нормально сотрудничает и с имамом и с членами совета общины, куда входят многие уважаемые старики. Насколько я помню, муфтий пытался снять имама, который является хизбий, но алуштинский джеамат не позволил. Если алуштинских мусульман устраивает этот человек как имам, значит он достоин. Мусульманин должен быть лояльным к Аллаху (с.в.т.) и Его приказам, а не к какой-либо организации или каким-то людям.
          И, вообще не лезьте в дела мусульман, мы сами с помощью Аллаха (с.в.т.) разберемся.
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2008.04.16 | Tatarchuk

            порада у відповідь:

            Abdullah пише:
            > И, вообще не лезьте в дела мусульман, мы сами с помощью Аллаха (с.в.т.) разберемся.

            Порада у відповідь: не дописуйте на форум, де в ваши справи можуть випадково втрутитися немусульмани. Або дотримуйтеся певних правил форуму. Вас ніхто не примушував розпочинати, а потім з\язжати з теми.
  • 2008.04.17 | Ночной дозор

    Люди, а Аль-Раид это кто?

    Всю статью прочел, а ответа не нашел. Люди, а Аль-Раид это кто? Хабашиты? Ваххабиты? Салафиты? Хизбуты?
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.04.17 | Chief

      Re: Люди, а Аль-Раид это кто?

      Ночной дозор пише:
      > Люди, а Аль-Раид это кто? Хабашиты? Ваххабиты? Салафиты? Хизбуты?

      Ни одного попадания в цель - ни разу не угадал :)
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.04.17 | Ночной дозор

        Re: Люди, а Аль-Раид это кто?

        Chief пише:
        > Ночной дозор пише:
        > > Люди, а Аль-Раид это кто? Хабашиты? Ваххабиты? Салафиты? Хизбуты?
        >
        > Ни одного попадания в цель - ни разу не угадал :)

        Так, кажется, я неверный способ вопрошания придумал. Так мы отгадывать до второго пришествия будем.
        Так кто они? ;)
    • 2008.04.17 | Абу

      Раид - це одна з гілок Братів-мусульман

      та що за Юсуфа Кардауі
  • 2008.04.19 | hattab

    Re: Пробудження кримського ісламу.

    Уважаемый Владимир!
    Вы были на конференции "Давет"а. Возможно вы меня помните. Я стоял слево от приглашенных как раз на против вас когда вы подошли с фотоаппаратом к сцене. Я указал на вас напарнику иподумал в тот момент, что возможно на конец в прессу попадет объективная информация о деятельности исламской группы в крыму. Но меня постигло чувство разочарования от прочитанного.
    мне казалось что публичность это свидетельство того что в действии какой либо группы или партии это спроба донести свои идеи до масс. Темболее эти идеи не локального масштаба а обще человеческого. К этому можно отнести и факт вашего присутствия на конференции. опора на народ этоважно для любой партии которая желает досягнуть своей цели. с другой стороны это противоречит тому еслибы цель партии был бы терроризм или экстримизм в самом крайнем его проявлении. Это выглядело бы очень тупо. Хизб работает во всем мире как идеологическо-политическая группа. Есть в тех странах демократия или нет не имеет значения потому как донесение добра до человества не нужлается в предостовлении этому донесению какихто благоприятных условий. Примеры этому пути всех пророков от Адама до Мухаммада. Если это донесение не встречает напути соопротивления значит этоне совсем правильный путь. Возможно и ваш материал свидетельство тому о чем я пишу.
    В данном материале деятельность хизба была освещена под "соусом" радикального и пр.Возникает вопрос как получается что какойто смертный(имеется ввиду человек)может определять какоето качество для Ислама - "радикальный","фундаменталистский","умеренный" и пр. Ислам ниспосланная от Аллаха религия! Это есть добро! это принцип веры! Анавешевание подобных ярлыков исходит от неверия в Бога. От не
    верия в то что Ислам религия от Бога.
    В опубликованном вами видна засевшая в подсознание предвзятость. кудато делась приславутая толерантность. Проявился субъективизм, что к моему сожалению, не достойно журналиста Вашего уровня.
    Завершая хочу написать о том ,что Ислам претворялся над людьми 14 веков. На территории гораздо большей бывшего СССР( не просуществовавшего и 80 лет) А это что то означает!
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.04.19 | Брат-1

      Возражение

      hattab пише:
      > Возникает вопрос как получается что какойто смертный(имеется ввиду человек)может определять какоето качество для Ислама - "радикальный","фундаменталистский","умеренный" и пр.

      Очень даже просто. Не нужно быть семи пядей во лбу, чтобы определить степень радикальности или умеренности, и фундаментализма. Впрочем, фундаменталистами вас действительно назвать сложно :)
      Конечно же, такие определения будут всего лишь оценками, - всё зависит от опытности оценщика.
      Но основные вопросы к Хизб-ут-Тахрир состоят как раз не в глубине их "фундаментализма", а в отношении к национальному возрождению.
      Крымскотатарский язык, европейский вектор развития, национальные обычаи неарабского (и даже неисламского) происхождения, адет, - вот где проходит ваша "разделяющая" линия. А также всё чаще встающий вопрос, не финансируется ли вся эта деятельность напрямую из России.
      Упорное нежелание отвечать прямо на эти вопросы вызывает вполне объяснимую реакцию, и вы не можете этого не понимать.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.04.19 | Lenur

        Да все из одной кормушки питаются

        Эти все "партии" хизбы-мизбы, русский-прорусский, и т.д. действуют под двухглавым орлом, конечная цель стравить простых татар и русских, и под шумок и украинцев, дестабилизировать ситуацию в Украине, и смытся подальше от всего что натворили.

        А власть занята своими делами
        Президент - пчелами, уже все цветет (угораздило же выбрать такого президента вегетаринца - не рыба не мясо)
        Премьер - с топливом
        А все остальные всем тем что еще можно прибрать себе в карман, пока перевыборы не начались.

        А простым гражданам Украины
        Каждый суслик (Солнце- Генсек - в оригинале) мусолит кларнет в импираторской ложе
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2008.04.22 | hattab

          Re: Да все из одной кормушки питаются

          Что тут можно сказать... Обсолютно не логично приписывать хизб россии. Это свидетельство близорукости и узкого кругозора. Такого рода утверждение было сказано одним из кр. татарских руководителей, а брать его на веру только из-за того что это сказано им не умно как исамо утверждение. Я смотрел в интернете конференции и демонстрации Хизба по всему миру: Индонезии, Австралии, Дании, Англии и в самих мусульманских странах . Если Хизб и там когось разлагает то значит мы крайне недооцениваем Россию.
          Для размышления
          http://www.qirim-vilayeti.org/index.php?option=com_content&task=view&id=197&Itemid=61
          http://www.qirim-vilayeti.org/index.php?option=com_content&task=view&id=198&Itemid=61
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2008.04.22 | Lenur

            Re: Да все из одной кормушки питаются

            конечно недооцениваете!
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2008.04.23 | hattab

              Re: Да все из одной кормушки питаются

              вам подобные питаются на народные
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2008.05.02 | Lenur

                Re: Да все из одной кормушки питаются

                не знаю как вы, но я зарабатываю альхамдулиллях!
                и впредь немного своей серой массой шевели перед тем как умного из себя корчить!
  • 2008.04.20 | Akkaya

    Re: Пробудження кримського ісламу.

    Осторожней в ярлыках. Рядовые члены хизба, в принципе простые верующие искренние мусульмане, обвинять их в каких-то антинародных замыслах нестоит. Другое дело что эти люди пришли к вере через хизб, по причине пассивности нашего меджлиса в первую очередь и конечно муфтията. Нет призыва к Исламу с их стороны. Пока нет. Молим Аллаха чтоб Он дал нашим руководителям хидает, и чтоб они были примером для мусульман Крыма.
    Другое дело что управление этой группой людей (Хизб) находится не Крыму, это бесспорно. Не хотелось бы на этом форуме затрагивать вопросы акыды и другие вопросы, касающие только мусульман.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2021. Сайт розповсюджується згідно GNU Free Documentation License.
Архів пітримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail: news@maidan.org.ua