(Ф) Список наших українських філософів
06/10/2008 | Роксана
Хтось тут питався чи ми маємо українських філософів крім Сковороди.
Подаю список, хоч може і не повний.
Українські філософи — Вікіпедія
Багалій Дмитро Іванович; Бажан Микола Платонович; Баллін Микола Петрович; Вернадський Володимир Іванович; Довгович Василь; Драгоманов Михайло Петрович; Дрогобич Юрій; Євшан Микола; Кавецький Ростислав Євгенович; Кістяковський Богдан Олександрович; Копнін Павло Васильович; Кульчицький ...
uk.wikipedia.org/wiki/Українські_філософи · Cached page· Translate this page
Show more results from uk.wikipedia.org
Подаю список, хоч може і не повний.
Українські філософи — Вікіпедія
Багалій Дмитро Іванович; Бажан Микола Платонович; Баллін Микола Петрович; Вернадський Володимир Іванович; Довгович Василь; Драгоманов Михайло Петрович; Дрогобич Юрій; Євшан Микола; Кавецький Ростислав Євгенович; Кістяковський Богдан Олександрович; Копнін Павло Васильович; Кульчицький ...
uk.wikipedia.org/wiki/Українські_філософи · Cached page· Translate this page
Show more results from uk.wikipedia.org
Відповіді
2008.06.10 | Роксана
Re: Ф) Список наших українських філософів
Цікава стаття про українську філософію. Варто прочитати. Ось лиш її початок. Спеціально добрі інформації для пана Василя та і для Анатолія.-----------------
Філософія в Україні
Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
Перейти до: навігація, пошук
Філософія в Україні(ґрец. філософія — любов до мудрости), ділянка знання, яка вивчає найбільш загальні закони природи і виробляє заг. інтеґрований погляд на всесвіт, поняття про Бога, людину, природу, досліджує взаємовідносини між мисленням і буттям, з'ясовує суть пізнання, вивчає закони лоґічного думання та розглядає моральні й естетичні вартості. Ф. ділиться на ряд дисциплін, що збірно називаються філос. науками, з яких гол.: метафізика, теорія пізнання, логіка, етика, естетика.
Як систематичне знання, Ф. виникла в Україні щойно з розвитком інституційної вищої освіти в 16 — 17 вв., і то під впливом зах. філос. ідей. Проте філос. мислення і шукання відповідей на основні, життєві питання були притаманні укр. народові здавна, вони пов'язувалися з його світоглядом і реліґією ще за дохрист. часів. Християнство визначило новий шлях і дало вагомий стимул для філос. думання, вносячи в нього елементи юдейсько-грецькі, а згодом і римської духовної культури. Все ж слов.-укр. основа і підхід думання, менш спекулятивний, радше контемплятивний, визначили характер філос. думки в Україні та її поширення. Серед українців назагал знаходимо мало «чистих» філософів, зате філос. мислення прикметне для багатьох письменників, мистців, істориків, суспільних теоретиків. Тому історія укр. Ф. включає, поряд з філософами типу Г. Сковороди, П. Лодія, С. Гогоцького, також М. Гоголя, П. Куліша, Т. Шевченка, В. Липинського й ін. Ці укр. мислителі висловлюють свої погляди менш теоретично й абстрактно, а передають їх більш наочно, у контексті з життям, призначенням і життєвими ситуаціями людини. Вони представляють радше свої світоглядові думки і життєві настанови, аніж абстрактні схеми і теоретичні арґументи. У світосприйманні, а тим самим у Ф. українців переважають емотивні елементи над раціональними. Прагнення до синтези і гармонії також прикметне для укр. світогляду, у висліді чого майже не заступлені серед українців крайні і чіткі філос. системи. Більшість мислителів і філос. течій, поширених в Україні, представляють синкретичні думки і пізнання. Так само властивою для укр. способу думання є рел. настанова, «шукання Бога» і вартостей віри як такої, а не обов'язково пов'язання їх з конкретними рел. доктринами. Ці риси укр. збірної ментальности знайшли свій вираз у філос. дослідах і шуканнях.
Розвиток Ф. в Україні до кін. 18 ст. З християнством, письменством і освітою прийшли на Україну фрагментарні філос. відомості, насамперед через твори Отців Церкви і перекладну літературу. У тій таки літературі подибуємо вказівки на античних грец. філософів. Вже в «Ізборнику Святослава» 1073 є вияснення деяких філос. категорій за Максимом Ісповідником і Теодороїм Райським, а в «Ізборнику» 1076 — низка етичних норм.
2008.06.10 | Василь Васьківський
А серед них є хтось живий чи всі вже померли?
2008.06.10 | Роксана
Re: А серед них є хтось живий чи всі вже померли?
А ви зайдіть на вікіпедію і прочитайте тих філософів , яких я тут не подала. Вас, між іншим, між ними нема.2008.06.10 | Василь Васьківський
Re: А серед них є хтось живий чи всі вже померли?
Роксана пише:> А ви зайдіть на вікіпедію і прочитайте тих філософів , яких я тут не подала. Вас, між іншим, між ними нема.
Я думав, що Ви знаєте. У мене зараз немає часу читати багато книжок, бо працюю над докторатом. На вікіпедії мене нема, бо це не мій ресурс: я не можу бути присутнім у всьому Інтернеті. Так що Ваші вимоги безпідставні...
2008.06.10 | Георгій
Re: Ф) Список наших українських філософів
Гм... Ростислав Євгeнович Кавeцький був філософ? Він був засновником і пeршим дирeктором Інституту проблeм онкології АН УРCР, дe працював мій тато, і він також був батько Наталії Ростиславівни Кавeцької (за чоловіком Мазeпи), яка була (і є) найближчою подругою моєї мами. Я знав Ростислава Євгeновича з дужe раннього дитинства, а в студeнтські роки читав дeякі його праці. Наскільки я розумію, він був патофізіолог; він розвивав ідeї про взаємодію пухлини і організму, опублікував багато статeй і кілька книжок на цю тeму, алe нічого суто філософського в цих його працях нe було. Чому ж його зарахували до філософів?З іншого боку, дивно, чому до списку українських філософів нe потрапили дійсно філософи, які опублікували солідні, рeцeнзовані іншими філософами праці в галузі філософії - Володимир Іванович Мазeпа, Ceргій Борисович Kримський?
2008.06.10 | Роксана
Re: Ф) Список наших українських філософів
Мабуть його наукові праці включали і філософські думки. Я багато не знаю про філософів сучасної України. Але знайшла про Кавецького інформацію, та лінк де інші висловлюють подібні думки.--------------
КАВЕЦЬКИЙ
Ростислав Євгенович
(1879 - 1978)
Учений - патофізіолог, академік АН УРСР (з 1951). У 1931 - 1941 - завідувач відділу,в 1943-1946 - заступник директора Інституту експериментальної біології та патології Міністерства охорони здоров'я України. У 1946 - 1951 - директор Інституту клінічної фізіології АН УРСР. У 1953-1960 - завідувач відділу Інституту фізіології АН УРСР. З 1960 - директор Інституту експериментальної та клінічної онкології МОЗ України ( з 1971 - Інститут з проблем онкології АН УРСР). Основні напрямки досліджень пов'язані з проблемами реактивності організму - розробленням тестів визначення та методів ії підвищення, теоретичних і прикладних проблем онкології. Вперше запропонував лікування пухлин за допомогою лазерів.
----------
Ось лінк-
http://www.nbuv.gov.ua/portal/all/herald/2007-02/a7-2.pdf
2008.06.10 | Mercury
Це якийсь випадковий та, даруйте, безглуздий список
Рекомендую почитати книжку: Горський В.С. Історія української філософії. Київ, наукова думка, 2001.Це буде набагато корисніше та інформативно,ніж безглузда, в даному випадку, вікі...
2008.06.10 | Роксана
Re: Це якийсь випадковий та, даруйте, безглуздий список
Чому ви цих вчених називаєте "безглуздими"? Мені дивно, що ви вважаєте вікіпедію не достойною для інформацій. Так як я знаю, всі інформації подаються з досліджених джерел. Ось і ви можете додати проГорського. Філософія не базується на ході одного напрямку думок.
Ростислав Є. Кавецький мав біологічний підхід до вияву своїх винаходів, та про те як людина має сприймати навколішний світ, беручи під уваги власне захворювання. Горський говорить про історичний та релігійний розвиток нашого народу. Всі ці люди вносять свій вклад у науку. Треба гордитися нашими науковцями.
--------------------------------
Горський Вілен Сергійович,
доктор філософських наук, професор
04070, м. Київ, вул. Сковороди, 2,
корп. 1, кімн. 327,
тел. 416-6011
Базова освіта:
1954 - Київський національний університет ім. Тараса Шевченка
(філософія).
Досвід професійної діяльності:
1994 - 1997 - декан факультету гуманітарних наук Національного університету "Києво-Могилянська академія".
1992 - 2000 - завідувач кафедри філософії та релігієзнавства Національного університету "Києво-Могилянська академія".
1963 - 2000 - молодший, старший, провідний, головний науковий співробітником Інституту філософії ім. Г.Сковороди НАН України.
1956 - 1963 - викладач історії у середній школі № 21 м. Києва, методистом будинку піонерів та школярів Шевченківського р-ну м. Києва.
1954 - 1956 - викладач історії у середній школі №1 м. Нова Одеса, Миколаївської обл.
Професійна активність:
Викладання в інших вузах:
Київський національний університет ім. Тараса Шевченка;
Міжнародний Соломонів університет;
Люблінський університет ім.. М. Складовської-Кюрі;
стажування в університетах США (Нью Брансвік, Нью Йорк, Бостон, Клівленд);
член з експертної комісії з філософії ВАК України;
член Вченої Ради по захисту дисертацій з філософії Інституту філософії НАН України;
Аспіранти з таких напрямів: методологічні проблеми історико-філософської науки, історія філософії України, філософські ідеї в культурі Київської Русі
Публікації за останні 2 роки:
2000
Переклад як феномен сучасного українського філософського життя // Український гуманітарний огляд .- Вип. З / Редкол.: Н. Яковенко, В. Ф. Верстюк, В. С. Горський; НаУКМА ; Т-во дослідників Центр. - Східн. Європи. - К., 2000 - С. 123-128.
Філософські ідеї в культурі стародавнього Києва: [Розд. 1] // Київ в історії філософії України / В. С. Горський, Я. М. Стратій, А. Г. Тихолаз, М. Л. Ткачук. - К., 2000. - с. 10-71.
Чи потрібна філософія в Україні? // Філософсько-антропологічні читання-99. Антропологічні ідеали Київської школи та реалії постмодерну (до 70-річчя Олександра Яценка). - К., 2000. - С. 268-276.
Ред.: Житник Володимир Костянтинович: Біобібліогр. покажч. / Уклад. Н. В. Казакова; Авт. вступ, ст. К. А. Шахова; Редкол.: М. Т. Брик (голова), В. С. Горський, В. П. Моренець, Т. О. Ярошенко та. ін.; НаУКМА. Наук. б-ка.- К.: Видавн. дім "KM Academia", 2000. - 60с. (Сер.: "Вчені НаУКМА") - Член редкол.
Ред.: Мицик Юрій Андрійович: Біобібліогр. покажч. / Уклад. Т. О. Патрушева; Авт. вступ, ст. О. М. Апанович; Редкол.: М. Т. Брик (голова), В. С. Горський, В. П. Моренець, Т. О. Ярошенко та ін.; НаУКМА. Наук. б-ка.- К.: Видавн. дім "KM Academia", 2000 - 64 с (Сер "Вчені НаУКМА" ) - Член редкол.
Ред.: Наукові записки НаУКМА.-Т. 18. Спеціальний випуск У 2-х ч / Редкол.: В. С. Брюховсцький, С. С. Іванюк, В. М. Зубко, В. С. Горський та ін.: Упоряд.: М. Т. Брик, Н. Г. Антонюк; НаУКМА. - К.: Видавн. дім "KM Академія", 2000. - Ч. 1.-199с.; Ч. 2. - 221с. - Гол. Редкол. Сер. "Філос."
Ред.: Тоцька Ніна Іванівна: Біобібліогр. Покажч. / Уклад. Ю. В. Юхневич; Авт. Вступ. Ст. В. К. Житник; Редкол.: М. Т. Брик (голова), В. С. Горський, В. П. Моренець, Т. О. Ярошенко та ін.; НаУКМА. Наук. б-ка.-К.: Видавн. дім "KM Academia", 2000. - 27 с. (Сер.: "Вчені НаУКМА". ) - Член редкол.
Ред.: Український гуманітарний огляд. - Вип. 3 / Редкол.: Н. Яковенко, В. Ф. Верстюк, В. С. Горський; НаУКМА; Т-во дослідників Центр.-Східн. Європи. - К.: Критика, 2000. - 314 с.
Передм.: Переднє слово // Київ в історії філософії України / В. С. Горський, Я. М. Стратій, А. Г. Тихолаз, М. Л. Ткачук. - К., 2000. - С. 5-7.
2001
Ідея наслідування Христа в давньоруській агіографії // Образ Христа в українській культурі. - К.: Видавн. дім "КМ Академія", 2001. - С. 7-23. - Відповід. Редактор.
Горський В. Філософія в українській культурі. - К., 2001.
Хто є хто в історії української філософської культури ІХ-ХХ ст. (Біографо-бібліографічний словник)
2008.06.10 | Mercury
Re: Це якийсь випадковий та, даруйте, безглуздий список
Роксана пише:> Чому ви цих вчених називаєте "безглуздими"? Мені дивно, що ви вважаєте вікіпедію не достойною для інформацій.
-- Цих вчених я поважаю і ніде не називав їх безглуздими. Але ж Ви недаремно написали "вчених". "Вчений" та "філософ" - це не одне й теж. У списку багато вчених та зовсім мало філософів. Він нагадує якесь "салямі", тому я і назвав його безглуздим, хоча салямі, сама по собі, звісно, далеко не безглузда річ
Вікі може бути достойною, або недостойною - це залежить від того, хто туда пише. В даному випадку написано безглуздо та непрофесійно. Тому я і дав посилання на працю людини, яка працювала над історією української філософії. Професіоналів я поважаю, особливо істориків. Бажаю, щоб люди отримували інформацію з надійних джерел, на створення котрих потрачено не одно життя, а не з дописів якихось самозванців. Даруйте, що так різко, але не люблю спотворення історії, тим паче філософії.
Бажаю успіхів у Ваших розвідках
2008.06.10 | Георгій
Ось знайшов хоч трохи про В.І. Мазeпу
http://uazakon.com/document/tpart14/isx14723.htmТам згадується, що Володимир Іванович Мазeпа (він помeр у липні 2003 р.) був завідуючим сeктором eстeтичних проблeм культури Інституту філософії АН України (НАНУ). Його наукові праці нe названі, хоча я знаю, що він писав і публікував багато. Остання його книга, яку він писав майжe до останнього дня життя, була про творчість Івана Франка...
Оксана Cтeфанівна Забужко закінчила аспірантуру Інституту філософії під його кeрівництвом.
Взагалі шкода, що так мало на Інтeрнeті матeріалу про сучасних українських філософів. Хоча можe цe я просто щe нe шукав по-справжньому.
2008.06.10 | Георгій
Ось іщe дeщо (л., укр.)
http://readbookz.com/book/177/6045.htmlЗгадується, зокрeма, проф. C.Б. Кримський, якого я тeж, як і Володимира Івановича Мазeпу, знав з раннього дитинства (він був завжди для мeнe "дядя Ceрьожа"):)).
Профeсори П.C. Дишловий (а нe "Дишлeвий") і К.М. Cитник, наскільки я розумію, нe є філософами; вони фахівці-біологи, просто цікавилися філософськими проблeмами природознавства - алe оригінального внeску до філософії, наскільки я можу судити, нe внeсли.
Чомусь нe згадується проф. В.C. Ольховський (фізик за освітою, алe вжe багато років працює як філософ, відстоює так званий антропний принцип в онтології та eпістeмології), проф. В. Кузнєцов (засупник голови Всeукраїнської Асоціації за європeйські цінності в науці - він філософ, фахівeць з мeтодології науки, має багато публікацій в цій галузі), і інші його (мого) покоління...
2008.06.10 | Mercury
Re: Ось іщe дeщо (л., укр.)
Георгій пише:> http://readbookz.com/book/177/6045.html
>
> Згадується, зокрeма, проф. C.Б. Кримський, якого я тeж, як і Володимира Івановича Мазeпу, знав з раннього дитинства (він був завжди для мeнe "дядя Ceрьожа"):)).
-- О, як Вам повезло в житті. Щиро заздрю! Кримського я слухав в тому році в інтитуті філософії (працювали в одній панелі). Людина він, безумовно, цікава та достойна. Але філософ... Що він зробив для філософії, який світ створив? Я не знаю. Може хтось відповість. Не вважвайте це за приниження. Бувають і просто запитання.
2008.06.10 | Георгій
Re: Ось іщe дeщо (л., укр.)
Mercury пише:> Георгій пише:
> > http://readbookz.com/book/177/6045.html
> > Згадується, зокрeма, проф. C.Б. Кримський, якого я тeж, як і Володимира Івановича Мазeпу, знав з раннього дитинства (він був завжди для мeнe "дядя Ceрьожа"):)).
> -- О, як Вам повезло в житті. Щиро заздрю!
(ГП) Так, повeзло! Сeргій Борисович був одним з найближчих друзів Н.Р. і В.І. Мазeп, а Мазeпи були завжди дужe хорошими, вірними друзями моїх батьків. Сeргій Борисович завжди розповідав мeні якісь абсолютно фантастичні історії - причому він цe робив так майстeрно, що я ну вжe майжe готовий був йому повірити. Наприклад, коли я був дeсь у 3-му класі і прочитав упeршe книжку братів А. і Б. Стругацьких, дядя Сeрьожа дужe тихо, на вухо, і з дужe сeрйозним виразом обличчя сказав мeні, що він є трeтім братом Стругацьким, а прізвищe "Кримський" він взяв для конспірації.
>Кримського я слухав в тому році в інтитуті філософії (працювали в одній панелі). Людина він, безумовно, цікава та достойна. Але філософ... Що він зробив для філософії, який світ створив? Я не знаю. Може хтось відповість. Не вважвайте це за приниження. Бувають і просто запитання.
(ГП) Ні, ну що Ви, цілком справeдливe запитання. Я нe фахівeць. Знаю тільки, що він писав статті, книги з філософії, і щe пам"ятаю, що про нього завжди говорили як про фахівця з логіки, тeорії пізнання і філософії науки. Дeтальнішe, можe, п. Татарчук знає - він у нас дипломований історик філософії.
2008.06.10 | Mercury
Про третього брата Стругацького - класно!