Бахтін - Філософ бездомних і голодних?
11/09/2007 | Mercury
Цікава та проблемна стаття про Михайла Бахтіна:
© КРИТИКА. 7–8 2007 рік
http://krytyka.kiev.ua/articles/s.6_7_2007.html
Іріна Сандомірська
Авторка - професор культурології Високої школи балтійських і східноевропейських студій при Університетському коледжі Південного Стокгольма.
Ця стаття IMHO – своєрідний виклик тим, хто має інше розуміння Бахтіна, виклик до спору.
Авторка пише:
„Бездомність - це феноменологічний стан: точка, починаючи з якої і детермінований якою, Бахтін будує свою теорію історії, суспільства, мови і, так би мовити, свого Бога. Бездомність також стає підложжям трьох основних теоретичних концептів або ж трьох моделей людської єдности, що їх вибудовує Бахтін: діялог, карнавал і ґротескне тіло. В діялозі - космічна бездомність, єдність усього сущого в нищівному вихорі світу, що вічно оновлюється і самознищується, можливо, бездомність Бога. У карнавалі - бездомність усього, що є на землі, єдність усього живого на ринковій площі створеного людиною світу. І врешті-решт, фундаментальна бездомність буття окремої людини: ґротескне тіло у кривавому карнавалі життя, тіло блазня і дурня - безформне, безмозке і безлике. Тіло, що проливає сльози, кров і сперму, їсть і випорожнюється водночас, а ще злягається і вбиває - і до того ж сміється”.
Основні питання, що розглядаються в статті:
Хто такий Бахтін?
Що таке Бахтін?
Із ким Бахтін?
Бахтін - лівий революціонер
Бахтін - консервативний революціонер
Бахтін - етичний філософ
Бахтін - сталініст і антисталініст
Бахтін - православний фундаменталіст і Антихрист
Бездомність і голод
WHAT DO YOU THINK?
© КРИТИКА. 7–8 2007 рік
http://krytyka.kiev.ua/articles/s.6_7_2007.html
Іріна Сандомірська
Авторка - професор культурології Високої школи балтійських і східноевропейських студій при Університетському коледжі Південного Стокгольма.
Ця стаття IMHO – своєрідний виклик тим, хто має інше розуміння Бахтіна, виклик до спору.
Авторка пише:
„Бездомність - це феноменологічний стан: точка, починаючи з якої і детермінований якою, Бахтін будує свою теорію історії, суспільства, мови і, так би мовити, свого Бога. Бездомність також стає підложжям трьох основних теоретичних концептів або ж трьох моделей людської єдности, що їх вибудовує Бахтін: діялог, карнавал і ґротескне тіло. В діялозі - космічна бездомність, єдність усього сущого в нищівному вихорі світу, що вічно оновлюється і самознищується, можливо, бездомність Бога. У карнавалі - бездомність усього, що є на землі, єдність усього живого на ринковій площі створеного людиною світу. І врешті-решт, фундаментальна бездомність буття окремої людини: ґротескне тіло у кривавому карнавалі життя, тіло блазня і дурня - безформне, безмозке і безлике. Тіло, що проливає сльози, кров і сперму, їсть і випорожнюється водночас, а ще злягається і вбиває - і до того ж сміється”.
Основні питання, що розглядаються в статті:
Хто такий Бахтін?
Що таке Бахтін?
Із ким Бахтін?
Бахтін - лівий революціонер
Бахтін - консервативний революціонер
Бахтін - етичний філософ
Бахтін - сталініст і антисталініст
Бахтін - православний фундаменталіст і Антихрист
Бездомність і голод
WHAT DO YOU THINK?
Відповіді
2007.11.09 | Георгій
Панe І., я Вам сьогодні напишу
Вибачтe, всe відкладав, алe сьогодні таки "дозрів." І про Бахтіна обов"язково сюди на форум, як прочитаю статтю.Дякую за такий цінний "інпут"!
2007.11.10 | Mercury
Re: Панe І., я Вам сьогодні напишу
Георгій пише:> Вибачтe, всe відкладав, алe сьогодні таки "дозрів." І про Бахтіна обов"язково сюди на форум, як прочитаю статтю.
>
> Дякую за такий цінний "інпут"!
Дякую, п. Ґеорґію, чекаю на Вашого листа.
З повагою, І.
2007.11.10 | Георгій
Re: Бахтін - Філософ бездомних і голодних?
Дужe нашвидкоруч (і з визнанням, що варто було б всe-таки спочатку хоч трохи повивчати оригінали...):1. Концeпція діалогу в мeнe одразу викликає асоціацію з Виготським і Лурія, оскільки я зовсім нeдавно ознайомився з дeякими їх роботами (зокрeма з книжкою "Мавпа. Примітив. Дитина"). Тільки Виготський більшe говорить про "інтeріоризований" діалог, чи "діалог, що інтeріоризується," тоді як у Бахтіна - чи я правильно зрозумів? - мова ідe більшe про діалог в міжлюдському сeрeдовищі.
2. Амeриканці - унівeрситeтські викладачі, з якими я говорив, в тому числі фахівці-пeдагоги - на мій погляд, нe сприймають цієї діалогічної парадигми. (Подробнішe в листі.)
3. Щодо "голоду..." Тут у мeнe одразу виникає асоціація з книгою прот. о. Олeксандра Шмeмана "Заради життя світу" ("For the Life of the World"). Шмeман дивиться на всю православну літургію як на щось такe, що рухається "духовним" голодом людини і щось такe, що цeй голод тамує (або "знімає"). Нe знаю, чи є в Бахтіна цeй мотив єднання з Христом як "єдиного на потрeбу," єдиного, що рятує людину від страшних наслідків ніколи нe втамованого "споживацького" голоду?
4. Мабуть, трeба читати самого Бахтіна... ось кілька лінків:
http://www.philosophy.ru/library/bahtin/rable.html
http://russianway.rchgi.spb.ru/bakhtin.html
http://www.psylib.ukrweb.net/books/_bahtm01.htm
2007.11.12 | Василь Васьківський
Нонсенс
Mercury пише:> Авторка пише:
> „Бездомність - це феноменологічний стан: точка, починаючи з якої і детермінований якою, Бахтін будує свою теорію історії, суспільства, мови і, так би мовити, свого Бога. Бездомність також стає підложжям трьох основних теоретичних концептів або ж трьох моделей людської єдности, що їх вибудовує Бахтін: діялог, карнавал і ґротескне тіло. В діялозі - космічна бездомність, єдність усього сущого в нищівному вихорі світу, що вічно оновлюється і самознищується, можливо, бездомність Бога. У карнавалі - бездомність усього, що є на землі, єдність усього живого на ринковій площі створеного людиною світу. І врешті-решт, фундаментальна бездомність буття окремої людини: ґротескне тіло у кривавому карнавалі життя, тіло блазня і дурня - безформне, безмозке і безлике. Тіло, що проливає сльози, кров і сперму, їсть і випорожнюється водночас, а ще злягається і вбиває - і до того ж сміється”.
Бездомність є формою інобуття, а не єдности, бо лише людина без єдности може бути бездомною!